UP THE IRONS, THE BEST ROCK AND HEAVY METAL WEB RADIO,
 
ΦόρουμΕγγραφήΣύνδεση
**


Winamp, iTunesWindows Media PlayerReal PlayerQuickTimeWeb ProxyUP THE IRONS**SIMPLY THE BEST***SIMPLY THE FIRST
Loading ...
******
UP THE IRONS COUNTER
Loading ...
RECENT TRACKS
Loading ...
Πρόσφατα Θέματα
»  Iron Maiden - Trought the years (2016)
Δευ 03 Απρ 2017, 19:47 από cronoschelsea

» Η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ UP THE IRONS 10-11-2013
Δευ 03 Απρ 2017, 19:44 από cronoschelsea

» Τα ροκ ημερολόγια - Ιστορική επανέκδοση
Δευ 03 Απρ 2017, 19:39 από cronoschelsea

» GALLAGHER & LYLE
Παρ 24 Μαρ 2017, 06:22 από uxk6000

» Η 10η Γιορτή του Βινυλίου και της Μουσικής Vinyl is Back - Εκεί που συμβαίνει! 17, 18, 19 Μαρτίου 2017 στο «Μουσείο Αυτοκινήτου»
Τρι 14 Μαρ 2017, 12:39 από DJL

» 10 VINYL IS BACK – ΤΟ ΣΥΝΟΠΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Τρι 14 Μαρ 2017, 12:27 από sissy

» Οι Dropkick Murphys ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ
Τρι 14 Φεβ 2017, 19:58 από Τζίνα

» Το αντίο των θρυλικών Black Sabbath
Τρι 07 Φεβ 2017, 10:47 από DJL

» Vinyl is Back 17-19 Μαρτίου 2017 Γιορτή του Βινυλίου και της Μουσικής
Σαβ 21 Ιαν 2017, 00:18 από DJL

» 10 εμβληματικές μασκότ metal συγκροτημάτων και η ιστορία τους
Πεμ 19 Ιαν 2017, 23:03 από DJL

» Απίστευτη διασκευή στο “Ήτανε Μια Φορά” του Ξυλούρη από Μάριο Λούπαση- Μάνο Παπαδάκη, με αναφορές σε Iron Maiden & Deep Purple!
Τετ 18 Ιαν 2017, 18:12 από DJL

» Kansas ~ Dust in the Wind
Παρ 13 Ιαν 2017, 18:15 από DJL

» Γιάννης Δρόλαπας - Δεν «πρόδωσε» ποτέ την ροκ για τα φράγκα
Τρι 10 Ιαν 2017, 08:31 από DJL

» Όταν οι Motörhead έπαιξαν για πρώτη φορά στην Αθήνα, τον Μάρτιο του 1988
Παρ 30 Δεκ 2016, 13:39 από DJL

» ROCK Ρεβεγιόν 2017 - 31 Δεκεμβρίου στο THESIS ROCK CAFE
Τρι 27 Δεκ 2016, 14:55 από DJL

» Maidenance live at Lazy Club – 30/12/2016
Σαβ 24 Δεκ 2016, 19:02 από DJL

» 2016 - Ο μουσικός απολογισμός της χρονιάς!
Σαβ 24 Δεκ 2016, 16:03 από DJL

» Σαν σήμερα ειπώθηκε για πρώτη φορά η ωραιότερη «Χριστουγεννιάτικη Ιστορία»
Τρι 20 Δεκ 2016, 22:57 από DJL

» Είδαμε «Mouniall» με τον Τζίμη Πανούση στο Can Can
Δευ 19 Δεκ 2016, 23:01 από DJL

» Η αληθινή ιστορία του Magic Bus, που τραγούδησαν οι Τρύπες.
Δευ 19 Δεκ 2016, 22:49 από sissy

» Το παζάρι Δίσκων του An Club & AN Groundfloor (2 χώροι-1παζάρι) ΚΥΡIΑΚΗ 18 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
Κυρ 18 Δεκ 2016, 03:33 από DJL

» Τι σημαίνει η λέξη «ζαβαρακατρανέμια» στο τραγούδι του Νίκου Ξυλούρη;
Κυρ 18 Δεκ 2016, 02:40 από DJL

»  VINYL IS BACK for good and is here to stay!!! Τριήμερο μουσικής και...βινυλίων!
Πεμ 15 Δεκ 2016, 11:31 από DJL

» Πλειστηριασμοί Δίσκων Vinyl is Back Δεκεμβρίου!
Τετ 07 Δεκ 2016, 00:50 από DJL

» Νέο άλμπουμ από τους Kreator - Gods Of Violence. Δείτε το Official Video
Κυρ 04 Δεκ 2016, 15:54 από DJL

» Maggot Brain-Funkadelic (Maggot Brain-1971)
Σαβ 03 Δεκ 2016, 22:41 από sissy

» Η «μεγάλη εικόνα» 6 εξωφύλλων κλασικών δίσκων
Πεμ 01 Δεκ 2016, 21:14 από DJL

» Vinyl is Back: Αναλυτικά το πρόγραμμα της μεγαλύτερης γιορτής των δίσκων βινυλίου!
Τρι 29 Νοε 2016, 12:44 από DJL

» MADE IN GREECE
Τρι 29 Νοε 2016, 01:10 από DJL

» Παύλος Σιδηρόπουλος & Οι Απροσάρμοστοι - Συνέντευξη του στο Ποπ & Ροκ τον Σεπτ. του 1982
Σαβ 26 Νοε 2016, 13:01 από DJL

» Μοτοσυκλετες ΚΑΙ φιλοι vol 2 - ΠΑΡΤΥ ΡΕΦΕΝΕ Το Σάββατο στις 26 Νοεμβρίου
Παρ 25 Νοε 2016, 11:24 από DJL

» Ο Τζίμης Πανούσης στο Can Can
Τρι 22 Νοε 2016, 21:05 από cronoschelsea

» Τάκης Ανδρούτσος - Η κιθάρα των Πελόμα Μποκιού
Κυρ 20 Νοε 2016, 12:19 από DJL

» Η ΓΙΟΡΤΗ-GOIN' THROUGH
Πεμ 17 Νοε 2016, 12:16 από sissy

» Ο PAT TRAVERS ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Τετ 16 Νοε 2016, 22:33 από DJL

» Οι MAIDENANCE (Iron Maiden tribute band) το Σάββατο 3 Δεκεμβρίου στο Remedy Live Club
Τετ 16 Νοε 2016, 22:04 από DJL

»  9ο Vinyl is Back - Το πρόγραμμα
Τετ 16 Νοε 2016, 21:36 από DJL

»  Α.Λ.Μ.Α. ΜΕΓΑΛΟΠΟΛΗΣ - Αγώνας Πανελληνίου Πρωταθλήματος Motocross στην πίστα της Μεγαλόπολης την Κυριακή 13 Νοεμβρίου
Τετ 16 Νοε 2016, 07:53 από sissy

» MC5 - Kick Out the Jams
Τετ 16 Νοε 2016, 07:52 από sissy

» Ονειρευτήκατε ποτέ να ξεφύγετε απ’ όλους και απ’ όλα, σε ένα μικρό μοναχικό σπιτάκι στο δάσος;
Σαβ 05 Νοε 2016, 19:10 από Έντια

» Οι λόγοι που το “Paranoid” των Black Sabbath είναι η πεμπτουσία της Heavy Metal
Παρ 04 Νοε 2016, 11:44 από DJL

» Τα Στέκια - Ροκ εντ ρολ, η εισβολή
Παρ 04 Νοε 2016, 11:13 από DJL

» ΑΝΤΙ- Η Κασέτα με την τσίχλα, 1985.
Κυρ 30 Οκτ 2016, 15:55 από Κωστας Βυζαντινος

» Σαν σήμερα: Σκάει σαν κεραυνός το ‘Ace Of Spades’ των Motörhead!
Παρ 28 Οκτ 2016, 00:13 από DJL

» Σκέψεις, Αύγουστος 2016
Τρι 25 Οκτ 2016, 18:14 από Τζίνα

» Οι 10 ατάκες που ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ να πεις σ' ένα DJ!
Τετ 19 Οκτ 2016, 15:07 από DJL

» Το νέο βίντεο κλίπ του Moby είναι ένα καρτούν-αριστούργημα που όλοι πρέπει να δουν
Τρι 18 Οκτ 2016, 21:23 από sissy

» 10 Λόγοι για τους οποίους οι IRON MAIDEN είναι η καλύτερη heavy metal μπάντα όλων των εποχών
Σαβ 15 Οκτ 2016, 10:58 από sissy

» Εορταστικό Vinyl Is Back στο «Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου» (Γ’ Σεπτεμβρίου & Ιουλιανού) το τριήμερο: Παρασκευή 9, Σάββατο 10 και Κυριακή 11 Δεκεμβρίου 2016, με ελεύθερη είσοδο!
Παρ 14 Οκτ 2016, 18:22 από DJL

» Γιατί ο τάφος του Jim Morrison έχει Ελληνική επιγραφή;
Παρ 14 Οκτ 2016, 09:00 από sissy

Παρόντες χρήστες
12 χρήστες είναι συνδεδεμένοι αυτήν την στιγμή:: 0 μέλη, 0 μη ορατοί και 12 επισκέπτες :: 2 μηχανές αναζήτησης

Κανένας

Περισσότεροι χρήστες υπό σύνδεση 117, στις Παρ 02 Ιαν 2015, 20:08
Πιο αναγνωσμένα θέματα
ΙΝΔΙΑΝΟΙ.......
ΣΤΑΜΠΕΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΜΠΛΟΥΖΕΣ ΤΟΥ ΡΑΔΙΟΦΩΝΟΥ ΜΑΣ
Η Θρυλική Route 66
Up The Irons Party
Καλημέρα!... με αναμνήσεις...
Φιλίες
Progressive Metal
Η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ UP THE IRONS 10-11-2013
ΝΑ ΓΝΩΡΙΣΟΥΜΕ ΤΑ ΓΟΥΣΤΑ ΣΑΣ???
5 ΑΣΘΕΝΕΙΕΣ ΠΟΥ ΑΠΟΔΕΔΕΙΓΜΕΝΑ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΝΟΝΤΑΙ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΣΤΗΝ ΚΑΝΝΑΒΗ ΠΑΡΑ ΣΤΑ ΣΥΝΤΑΓΟΓΡΑΦΟΥΜΕΝΑ ΦΑΡΜΑΚΑ

Μοιραστείτε | 
 

 Πανκ: Ταραξίες, βρώμικοι, χυδαίοι

Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας Πήγαινε κάτω 
ΣυγγραφέαςΜήνυμα
an-gi
Admin
avatar

Αριθμός μηνυμάτων : 1099
Ημερομηνία εγγραφής : 18/09/2013
Τόπος : Rockland

ΔημοσίευσηΘέμα: Πανκ: Ταραξίες, βρώμικοι, χυδαίοι   Κυρ 24 Νοε 2013, 08:19


Μηδέν κανόνες και μηδέν αξίες: η φιλοσοφία των πανκ υπήρξε μια ακραία ταξική διαμαρτυρία που ενέπνευσε ένα μουσικό κίνημα και έναν τρόπο ζωής.






Τους χαρακτήρισαν χυδαίους, τιποτένιους, επιφανειακούς. Το ίδιο και τη μουσική που έπαιζαν ή τα ρούχα που φορούσαν. Το όνομα που διάλεξαν για να αυτοπροσδιοριστούν (punk) σημαίνει «σάπιο ξύλο, βρωμιά, αλήτης»: με αυτήν τη λέξη κατακεραύνωναν οι άγγλοι εκπαιδευτικοί τους «χειρότερους» της τάξης. Περήφανοι για τις αποτυχίες τους και βέβηλοι εκ φύσεως, στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του '70, οι πανκ ξερνούσαν πάνω στη Δύση τη δυσαρέσκεια μιας ολόκληρης γενιάς. «Σταυροφόροι της ολοκληρωτικής άρνησης του κατεστημένου, έζησαν λες και είχε ήδη γίνει ο τρίτος παγκόσμιος πόλεμος και εκείνοι ήταν οι μοναδικοί επιζήσαντες», εξηγεί η ερευνήτρια Σερένα Τζούκερι, συγγραφέας ενός σχετικού με το θέμα βιβλίου που κυκλοφόρησε πρόσφατα.

Οι χειρότεροι εχθροί αυτών των ενοχλημένων νεαρών, διόλου τυχαία, ήταν οι χίπηδες: οι ...; μαλλιάδες, που είχαν προηγηθεί των πανκ λίγα χρόνια πριν, είχαν διαδηλώσει για την ειρήνη, είχαν εμπνεύσει καλλιτέχνες και είχαν αποθεώσει τα χρώματα και τη φαντασία. Οι πανκ υπήρξαν ακριβώς το αντίθετο: ύμνησαν τον θάνατο και τον βασανισμό, έκαναν το μαύρο χρώμα έμβλημά τους, παρουσίαζαν τον εαυτό τους ως «άνθος των σκουπιδιών», κραυγάζοντας τον θυμό των άνεργων νέων αλλά και την παρακμή του περιθωρίου. Στην περίπτωσή τους, γράφει η Τζούκερι, «η φόρμουλα sex, drugs and rock 'n' roll (ένα σλόγκαν της δεκαετίας του '60) άλλαξε σε: ναρκωτικά (ένα σωρό), ροκ εν ρολ (αν γίνεται) και σεξ (αν δεν ''σπάζεσαι'' ν' αποκοιμηθώ ενώ το κάνουμε)».

Τους γέννησε η κρίση (και το μάρκετινγκ)

Το πανκ υπήρξε ένα κοινωνικό φαινόμενο, μουσικό και εμπορικό, που γεννήθηκε στην Αγγλία. Η οικονομία του Ηνωμένου Βασιλείου, ήδη από τα τέλη της δεκαετίας του '60, είχε αρχίσει να σημειώνει κάμψη. Το εξωτερικό χρέος αυξανόταν και ο εμφύλιος στην Ιρλανδία επιδεινωνόταν. Η πετρελαϊκή κρίση του '73 έπληξε μια χώρα χωρίς «αντισώματα», γονατισμένη από τις απεργίες: ο πληθωρισμός βρισκόταν στο ζενίθ και η ανεργία είχε αγγίξει το 12%. Περισσότερο από το ένα τρίτο του πληθυσμού κάτω των 25 ετών λάμβανε ένα μικρό επίδομα από το κράτος. Το '76, ενώ το Εργατικό Κόμμα και το όνειρο μιας αταξικής κοινωνίας καταρρακώνονταν, οι Συντηρητικοί της Μάργκαρετ Θάτσερ ανέβηκαν στην εξουσία. Στις λονδρέζικες περιφέρειες εδραιώθηκε η αντίληψη ότι τίποτα δε θα μπορούσε πια να ξαναγίνει όπως πριν. Ακόμη και το κύριο στοιχείο λαϊκής συσπείρωσης, η ροκ μουσική, είχε χάσει την ισχύ των απαρχών της και είχε μετατραπεί σε χρηματομηχανή. Μάλιστα, οι μεγάλες δισκογραφικές εταιρείες φορούσαν παρωπίδες, κλείνοντας τις πόρτες στις νέες προτάσεις.

Οι κοινωνιολόγοι αντιλήφθηκαν την αναταραχή και οι εφημερίδες μιλούσαν συχνά γι' αυτό το θέμα. Τότε ήταν που ο Μάλκομ Μακ Λάρεν και η σύντροφός του, Βίβιεν Γουέστγουντ, ιδιοκτήτες μιας μπουτίκ στον αριθμό 430 της King's Road, εισήλθαν στη σκηνή. Έχοντας ως πρότυπο ένα αντεργκράουντ μουσικό σχήμα των ΗΠΑ (τους «έκφυλα» ντυμένους και δεόντως θορυβώδεις New York Dolls), δημιούργησαν με ...; ψαλίδι την πανκ αισθητική: για να «βγάλουν» την αίσθηση ότι οι πανκ είναι μια αυτόνομη μητροπολιτική φυλή, τους έντυσαν από την κορυφή ως τα νύχια. Εμπνευσμένοι από τους ντανταϊστές και τον Μαρσέλ Ντισάν, έδωσαν ένα ρεσιτάλ μάρκετινγκ με απρόβλεπτες και διαχρονικές συνέπειες.

Ο Έντουαρντ Μπρίντα, ιστορικός και κοινωνιολόγος της μουσικής, εξηγεί: «Ο Μακ Λάρεν και η Γουέστγουντ επινόησαν το πανκ στυλ, ό,τι πιο πρωτότυπο στις βρετανικές πασαρέλες. Τα σκισμένα ρούχα συμβόλιζαν τη φτώχια και την ταπείνωση. Οι καρφίτσες που τρυπούσαν το σώμα, την αλλοτρίωση της κοινωνίας. Το θεατρικό μακιγιάζ ήταν μια μάσκα για να απομακρύνουν τους άσχετους και να ειρωνεύονται τους ''νορμάλ''. Τα μαλλιά-καρφιά, βαμμένα με φωσφοριζέ χρώματα, έμοιαζαν με το αποτέλεσμα ενός ηλεκτροσόκ ή με γενετική μετάλλαξη, προϊόν πυρηνικής έκρηξης. Το περιλαίμιο τόνιζε την κατάσταση δουλείας των εξαθλιωμένων Άγγλων». Το πανκ υιοθέτησε αντικείμενα του πιο σκοτεινού παρελθόντος μας: η ναζιστική σβάστικα, για παράδειγμα, αντικατόπτριζε το ενδιαφέρον τους για την παρακμάζουσα και επικίνδυνη Γερμανία, εχθρό της Αγγλίας.

Λωποδύτες, τρελοί, ηρωινομανείς ...;

Το κίνημα όμως καθιερώθηκε μέσω της μουσικής. Ο Μακ Λάρεν και η Γουέστγουντ έγιναν χορηγοί μια μπάντας που ονομάστηκε Sex Pistols. Sex ήταν το όνομα του καταστήματός τους, που είχε σαδομαζοχιστικά ρούχα. Το pistols (πιστόλια) παρέπεμπε τόσο στους ληστές και στους καουμπόηδες της άγριας Δύσης όσο και, φωνητικά, στις λέξεις pissed (μεθύστακας) και piss (ούρα). Το συγκρότημα αποτελούνταν από τα ...; κλεφτρόνια Πολ Κουκ και Στιβ Τζόουνς, τον υπαλληλάκο Γκλεν Μάτλοκ (μετά αντικαταστάθηκε από τον Σιντ Βίσιους) και από τη «φωνή» Τζον Λάιντον, έναν τρελαμένο που επιλέχθηκε γιατί στα δοκιμαστικά παρουσιάστηκε με ένα μπλουζάκι που έγραφε «I hate Pink Floyd» («Mισώ τους Pink Floyd») και τραγούδησε φάλτσα το School's out του Άλις Κούπερ. Το γκρουπ γνώρισε ανέλπιστη επιτυχία. Ένας συρφετός εφήβων, πορνών, τοξικομανών και μποέμ το αγκάλιασε, και η σιωπηρή εξέγερση των πανκ μετατράπηκε σε επικοινωνιακό φαινόμενο της ...; πρώτης σελίδας.

Ήρωες του οργιαστικού ροκ

Στον απόηχο των Sex Pistols, που απολάμβαναν χείριστης φήμης, αναδύθηκαν δεκάδες ανάλογα συγκροτήματα: από τους Clash και τους Stranglers μέχρι τους Damned, τους London SS -αναφορά στη Social Security, τη μισητή βρετανική κοινωνική αρωγή- και τους Joy Division (τα «πορνεία» και οι «πόρνες» των ναζιστικών στρατοπέδων συγκέντρωσης). Στις 12 Φεβρουαρίου 1976, στη διάρκεια μιας από τις πρώτες τους εμφανίσεις, οι Sex Pistols κατέστρεψαν τη σκηνή προτού καν ξεκινήσουν. Τρεις μήνες μετά , τραγούδησαν στο 100 Club του Λονδίνου και ο Λάιντον χαιρέτησε το κοινό επιδεικνύοντας το μεσαίο του δάχτυλο. Το σινγκλ τους Anarchy in the UK κυκλοφόρησε τον Νοέμβριο και αμέσως επισκίασε τις κλασικές επιτυχίες. Στίχοι του τραγουδιού («Είμαι ένας αντίχριστος, είμαι ένας αναρχικός, δεν ξέρω τι θέλω αλλά ξέρω πώς να το αποκτήσω») έγιναν πανκ σλόγκαν. «Υπήρχαν άτομα που έρχονταν στις συναυλίες με βερμούδες», διηγήθηκε ο Στιβ Τζόουνς στο περιοδικό Rolling Stone, «και την επόμενη εβδομάδα ήταν καλυμμένοι από καρφίτσες». Δεν έπαιζαν συνηθισμένη μουσική, έκαναν καθαρτήριο ροκ εν ρολ θόρυβο! Οι πανκ ψέλλιζαν, προσέβαλλαν, ρεύονταν και ξερνούσαν πάνω στο κοινό. Γνώριζαν μετά βίας τις νότες. Το κεντρικό στοιχείο των εμφανίσεών τους δεν ήταν η μουσική, πρωτόγονη και βασανιστική, αλλά οι ακραίες και συμβολικές κινήσεις, όπως το γλείψιμο των παπουτσιών.

Ναρκωτικά και τάσεις αυτοκαταστροφής

Ο μηδενισμός των Sex Pistols, η πλήρης αδιαφορία τους για τους πάντες, «μεταδόθηκαν» στα προάστια του Λονδίνου. Βρώμικοι, διεγερμένοι από την επιθυμία να σπάσουν χωρίς να αποκαταστήσουν τη ζημιά, στολισμένοι με κονκάρδες και αλυσίδες, διχτυωτές κάλτσες και ...; ρεντικότες, χιλιάδες νέοι, άντρες και γυναίκες, δεν περίμεναν τίποτε άλλο απ' τη ζωή τους. Όπως ο Σιντ Βίσιους, ο μπασίστας των Sex Pistols που πέθανε από υπερβολική δόση το '79, έπαιρναν ναρκωτικά απλώς για να πειραματιστούν με την αυτοκαταστροφή.

Λέει ο Μπρίντα: «Αν μεταξύ των χίπηδων υπήρχε μια ηθική, μια επίγνωση των κινδύνων που διέτρεχαν, στους πανκ όλα είχαν ισοπεδωθεί: η θλιβερή εικόνα των τοξικομανών νέων που η Κριστιάνε Φ. θα διηγηθεί στο βιβλίο της Wir kinder von Bahnhof Zoo (Εμείς τα παιδιά του ζωολογικού κήπου του Βερολίνου) έγινε ένα είδος μύθου, ένα παράδειγμα προς μίμηση». Κυνικοί και μαζοχιστές, οι πανκ απολάμβαναν την ίδια τους τη δυστυχία. Ζούσαν στον δρόμο ή στους σταθμούς του μετρό. Το μήνυμα τους ήταν: «Μηδέν κανόνες, μηδέν αξίες». Για την πουριτανική και συντηρητική Αγγλία, που τους παρατηρούσε αγανακτισμένη και προσβεβλημένη, υπήρξαν όντως μια γροθιά στο στομάχι.

Με τους πανκ αναπτύχθηκε μια νέα αγορά από μικρές δισκογραφικές εταιρείες και ανεξάρτητα ραδιόφωνα. Πολλοί μουσικοί, λιγότερο ή περισσότερο αξιόλογοι, μπορούσαν να παράγουν και να διανέμουν δίσκους χωρίς τη βοήθεια των μεγάλων εταιρειών, την «άκαμπτη και εκμεταλλεύτρια» δισκογραφική βιομηχανία. Το σύνθημα Do It Yourself (DIY), «κάντο μόνος σου», εμφανίστηκε εκείνη ακριβώς την περίοδο. Στις ΗΠΑ, η κουλτούρα πανκ απογειώθηκε την ίδια περίοδο με τη Αγγλία, όμως παρέμεινε κυρίως ένα μουσικό φαινόμενο. Στην Ευρώπη, το ξεκίνημα δεν ήταν διαφορετικό, όμως τα κοινωνικά αίτια ήταν βαθύτερα. Μια από τις πρώτες πανκ μπάντες της Αμερικής, οι Ramones, άσκησε βαθύτατη επιρροή στη γηραιά ήπειρο. Όμως, ήταν η φήμη των Sex Pistols, από το '77 και μετά, που συνέβαλε στην εξάπλωση του πανκ στυλ σε όλο τον κόσμο.

Στην Ελλάδα έφτασε τη δεκαετία του '80, όταν άρχισαν να κυκλοφορούν πέτσινα σακάκια με κονκάρδες και φωσφοριζέ τσουλούφια. Όπως είχε γίνει με τους χίπηδες, οι πανκ κατηγοριοποιήθηκαν πολιτικά, και συνδέθηκαν κυρίως με τους αναρχικούς των Εξαρχείων. Δημιουργήθηκαν στέκια (Mad, Λήδρα, Σοφίτα κ.λπ.), όπως και συγκροτήματα (Magic de spell, Αδιέξοδο, Ανυπόφοροι). Ωστόσο, η μουσική και το πνεύμα των Άγγλων, συνολικά, μας άγγιξαν ολίγον ξυστά...

Πανκ κληρονομιά; Το «κάντο μόνος σου»

Η εμπειρία του πανκ στην Αγγλία υπήρξε έντονη αλλά εφήμερη. Η στιγμή της μέγιστης επιτυχίας των Sex Pistols συνέπεσε με την αρχή της παρακμής τους. Λίγους μήνες μετά την πρώτη του συναυλία, το συγκρότημα κατέληξε ένα εμπορικό φαινόμενο και σύντομα διαλύθηκε. Αφού πέρασε η αναταραχή των πρώτων μηνών, οι μεγάλες δισκογραφικές ξαναπήραν τα ηνία. Το νεανικό κίνημα έχασε τις λούμπεν αναφορές του, διαδόθηκε από τα μέσα ενημέρωσης, κατέληξε μία ακόμα μόδα. Ο άγγλος συγγραφέας Στιούαρτ Χομ, ειδικός στις αντεργκράουντ κουλτούρες, παρατηρεί: «Μόλις ένα συγκρότημα φτάνει στο ευρύ κοινό, παύει να είναι ροκ μπάντα, γίνεται μαζικό προϊόν». Ο Μπρίντα, εξάλλου, σχολιάζει: «Αν σπάσεις τους κανόνες, μπορείς να το κάνεις μία φορά, μετά γίνεσαι μέρος τους: αυτό οι νέοι Άγγλοι το κατανόησαν με τραγικό τρόπο. Ήδη από το 1977, τα μαγαζιά είχαν ανεβάσει τις τιμές και προσαρμόσει τα προϊόντα στο πανκ στυλ που πρότειναν τα περιοδικά μόδας, ενώ αστέρες πρώτου μεγέθους, όπως η Σερ και ο Μπίλι Τζόελ, είχαν ενσωματώσει καρφίτσες και άλλα χαρακτηριστικά στοιχεία στο ντύσιμό τους».

Το πανκ νοθεύτηκε, οι αισχρότητες σταμάτησαν να είναι ανατρεπτικές, η διαφορετικότητα εξημερώθηκε. Έτσι, το κίνημα σιγά σιγά εξαφανίστηκε, αλλά όχι χωρίς να αφήσει μια κληρονομιά: εκτός από μια ποικιλία μουσικών υποκατηγοριών, ένα τεράστιο ρεπερτόριο τραγουδιών και ένα ανεξίτηλο στίγμα στην ιστορία του περασμένου αιώνα, οι πανκ μάς κληροδότησαν την ιδέα του «do it yourself». Την ιδέα, δηλαδή, ότι τη μουσική, ιδίως στην εποχή του Διαδικτύου, μπορεί να τη δημιουργήσει οποιοσδήποτε, οπουδήποτε.


 
Για να μάθετε πιο πολλά:
Dick Hebdige, Υποκουλτούρα: το νόημα του στυλ, εκδόσεις Γνώση.
Θανάσης Μουτσόπουλος, Το εικαστικό punk, εκδόσεις Futura.


Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω
http://bucovo.blogspot.com/
 
Πανκ: Ταραξίες, βρώμικοι, χυδαίοι
Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας Επιστροφή στην κορυφή 
Σελίδα 1 από 1

Δικαιώματα σας στην κατηγορία αυτήΔεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης
UP THE IRONS :: ROCK HISTORY-
Μετάβαση σε: